Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Dagens glädjestund!

Av Niclas & Malin - 12 oktober 2013 16:20

Hej igen!!

Det finns någon gjädjestund varje dag. Det gäller bara att hitta den........


Sedan några dagar tillbaka så hade vi bestämt att just idag skulle vi åka till Kaskad i Tingsryd för att bada och ha roligt med barnen.

För att kunna vara där omkring kl 10 så hade vi bestämt att köra vid halv 10.

Denna förberedelse började igår kväll.

-Ska man behöva ställa klockan? Brukar ju ändå vakna innan den ringer på vardagar, eller så vaknar vår 5-åring vid 7, så det är nog lugnt.

Malin ställer sin klocka för att vara säker på att vakna i tid.

Klockan ringer kl 8 och jag har sovit hela natten????  Resten av familjen och våra extrabarn sover också. Allt är helt tyst. Är detta dagens glädjestund? Ja, vi får se? Inte dåligt att även 5-åringen sover.

Efter frukost så bestämmer jag mig för att gå till Lanthallen för att kolla Lotto sedan förra helgen och sedan förnya inför denna kvällens Lotto. Framme i kassan så säger personalen.   - Grattis till vinsten!!...........Jag tänkte, på dagens glädjestund direkt.

Väl hemma igen så packade Moa och jag in våra 4 extrabarn i bussen, för att köra och hämta en liten tjej till som skulle följa med oss. Klockan var halv 10, precis enligt planen. - Alla inne? Alla bilbälten på plats?

Jajamen hörs från alla barnen.  När jag vrider på bilnyckeln så startar inte bussen. Ut med allt igen och in i två av våra andra bilar och sedan stressade vi iväg. Då tänkte jag. Varför stressa på en lördag, när vi egentligen inte har någon tid att passa på hela dagen? Varför bli arg på en bil som inte startar, när bilen ändå inte kan svara och förvara sig?

Var detta dagens glädjestund? Nej! Inte ens troligt att denna händelse skulle vara kandidat.

Framme i Tingsryd på vattenpalatset tjugo över tio och vi var först in i omklädningsrummen? Härligt. Vi kan välja plats var vi vill Nicke, sa vår 9-åriga kille. Var detta dagens glädjestund? Först in i ett omklädningsrum? Nja, kanske för honom.

Alla i badet. Moa, jag, två barn med armpuffar,två som kan simma skapligt och en som tar sig fram, om man säger så.

Varmbad, vattenrutschbana, virvelvatten, bubbelpool och en liten grotta med vattenfall. Vi testade ALLT!

Två timmar här med fem barn som har roligt + en glasspaus. Mina radarögon for omkring överallt för att ha koll på dom och man fick snirkla och plaska sig fram bland andra mammor........ja, just det!  Var är alla pappor till alla dessa barn som var där idag. -Är dom hemma och städar, handlar, tvättar, förbereder middagen? Kanske?  Minst 50 barn, 20 mammor och kanske någon enstaka pappa var där iaf.

Var detta dagens glädjestund?

Efter badet körde vi till Börjes för att köpa räksmörgåsar att ta med hem. Räksmörgås på Börjes i Tingsryd är lika självklart som att man blir blöt när man badar.

Barnen och Moa satt kvar i bilarna och jag gick själv in på Börjes och ställde mig i kö. En kö som bestod av 27 st hungriga och sugna. Det blev till slut min tur och jag beställde 6 räksmörgåsar, 6 halva frallor, 5 festisar och 2 Coca Cola-burkar.

Det blir 219 kronor sa tjejen i kassan. Alltså totalt 219 kronor!!! Var detta dagens glädjestund?

När vi kom hem till Hoby så blev det kaffe och räksmörgås för mig, Moa, Linus och Malin. Barnen åt frallor.

Två räksmörgåsar lämnade vi till den lilla tjejens mamma o pappa när vi lämnade hem henne. Dom blev jätteglada.

Var detta dagens glädjestund?


Nu tillbaka från början.

Lottovinsten var på 25 kronor, bilen startade jag nu innan med startkablar, räkmackorna var otroligt billiga, och goda, många blev glada av att äta dom.

Men den största glädjestunden idag var ändå att få vara med barnen när dom har roligt, skrattar och upplever, utvecklar och lär sig saker. Av dom totalt sex barnen (Moa inräknat) som var med idag så är fem av dom inte mina egna, men jag är ändå lika glad av att se när dom alla gör saker, och sedan lyckas med det dom tar sig för. När jag sedan får positiv respons tillbaka av dom på olika sätt så tänker jag att detta är dagens glädjestund och att den blir svår att slå.


För att sammanfatta detta, så läser ni också att det finns många små glädjestunder under en hel dag, men det gäller att hitta dom och ta vara på dom......även om det är tufft ibland.

Tack Moa till ett bra jobb med barnen.....idag igen.


(hoppas på lotto ikväll igen)

//Nicke :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas & Malin - 18 januari 2014 18:56

  Jul o nyår har dragit förbi i en rasande fart och alla lediga dagar som skulle var så sköna är ett minne blott. Nu är det ”oxaveckor” och på folk pratar om nästa ledighet. Man jagar ju livet ur sig. Är det påsk det är ledigt, eller?...

Av Niclas & Malin - 27 december 2013 19:17

Nu när julen är förbi och dom lediga dagarna börjar att minska,  så sitter jag och funderar på vad jag/vi ska göra under 2014. Jag är inte mycket för nyårslöften. Inte för att jag inte kanske kan hålla dom, men jag har aldrig känt att jag måsta tvi...

Av Niclas & Malin - 28 november 2013 22:06

Hade pappa levt så hade han berättat och skrattat hur det var när jag föddes. När mamma talade om att,  -Nu Ingemar, nu är det dags.  Jaha, svarade han?? Men jag har ju besiktningstid om en stund?? -Kanske kan jag komma in lite tidigare sa han oc...

Av Niclas & Malin - 4 november 2013 23:03

Jag har en diger samling med böcker som bara är värdefulla för mig under en viss tid. Jag har läst dom om och om igen i flera år………… men det har också kommit nya till samlingen. När hösten kommer och Malins värmeljusk...

Av Niclas & Malin - 27 oktober 2013 21:16

  Hur är det att vara fosterhem? Kan man tycka om andras barn lika mycket som sina egna? Är det inte jobbigt att ta hand om andras problem? Är det inte jobbigt att ”börja om igen” när era egna barn vuxit upp? Hur länge ska dom ...

Presentation


"Villa Rosengård" i Bräkne-Hoby kommer att handla om Inspiration, Inredning,Familjehem, Fotografering mm.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards